Cyfrowe zmęczenie wzroku

Warto wiedzieć

Cyfrowe zmęczenie wzroku

Opublikowany

Odczuwasz dyskomfort przy patrzeniu?

Urządzenia cyfrowe stały się częścią naszego codziennego życia. Aż 95% osób spędza dwie lub więcej godzin dziennie przed ekranem smartfona, tabletu czy komputera. Wśród dorosłych statystyki są jeszcze wyższe. 
Kto jest narażony.jpg

Blisko 1/3 badanych korzysta z urządzeń elektronicznych ponad 9 godzin dziennie! 

Wydłużający się czas, jaki spędzamy przed monitorami coraz częściej prowadzi do cyfrowego zmęczenia wzroku. Jest to dyskomfort oczu, odczuwany gdy patrzymy z bliskiej odległości na monitory urządzeń cyfrowych, takich jak komputer, tablet, smartfon, czytnik e-booków, konsola czy telewizor przez dwie lub więcej godzin. Co powinniśmy wiedzieć o tej coraz częściej występującej przypadłości i jak się przed nią chronić? 
Poniżej znajdziesz odpowiedzi na te i inne pytania związane z cyfrowym zmęczeniem wzroku:

Jakie są najczęstsze objawy?

Samo zmęczenie oczu nie jest jedynym objawem. Cyfrowemu zmęczeniu wzroku często towarzyszą bóle głowy, niewyraźne widzenie, suchość oczu  a także ból szyi, ramion i pleców.

Dlaczego urządzenia cyfrowe powodują zmęczenie oczu?

Istnieje wiele czynników, które prowadzą do cyfrowego zmęczenia oczu. Zamiast mrugać średnio 18 razy na minutę, zapatrzeni w monitor mrugamy znacznie rzadziej co doprowadza do przerwania filmu łzowego, wysusza oko a nawet powoduje swędzenie i pieczenie oczu. Kluczowa jest także postawa przyjmowana podczas wielogodzinnej pracy przed monitorem oraz dobre oświetlenie. Badania zwracają także uwagę na „światło niebieskie”. To część widma światła pomiędzy promieniami UV a światłem widzialnym. Ekspozycja na nie może doprowadzić do uszkodzenia komórek siatkówki i przyczyniać się do związanego z wiekiem zwyrodnienia plamki żółtej (AMD) i zaćmy.

Kto jest najbardziej narażony?

Work.png
Jeśli Twoja praca wiąże się z pracą przed komputerem, należysz do grona osób najbardziej narażonych na cyfrowe zmęczenie oczu. Badania przeprowadzone w 2014 roku wykazały, że film łzowy osób pracujących przy komputerze, cierpiących na cyfrowe zmęczenie oczu wykazuje analogiczne zmiany jak u osób z chorobą suchego oka. Wiek również nie jest bez znaczenia. Cyfrowe zmęczenie oczu najczęściej dotyka osoby młode.

Co można zrobić, aby temu zapobiec?

Najprostszym sposobem jest robienie sobie przerw od urządzeń cyfrowych gdy tylko to możliwe. Większość z nas wykazuje symptomy uzależnienia od smartfonu czy tabletu. Zabieramy je dosłownie wszędzie.

Podejmijmy wysiłek, aby choć na chwilę oderwać wzrok od ekranu, a kiedy już musimy spędzić przed nim wiele godzin stosujmy poniższe zalecenia:
  1. Postaraj się patrzeć co 20 minut, przez 20 sekund na obiekt znajdujący się minimum 6 metrów dalej.
  2. Mrugaj częściej. Może być to trudne gdy koncentrujesz się na pracy, ale jeżeli tylko przypomnisz sobie, to mrugaj, pomoże Ci to uniknąć nie tylko cyfrowego zmęczenia wzroku ale także objawów suchego oka.
  3. Postaraj się o wygodne stanowisko pracy. Zadbaj by monitor był w odpowiedniej odległości od oczu a ekran nieco poniżej poziomu wzroku.
  4. Zmniejsz odblaski z ekranu oraz ilość szkodliwego światła niebieskiego.
Urządzenia cyfrowe są pod wieloma względami pozytywną częścią naszego życia. Umożliwiają kontakt ze znajomymi, pozwalają chwytać momenty naszego życia, utrwalać je i dzielić się nimi, zbliżają gdy dzieli nas duża odległość i pozwalają efektywnie pracować w niemal każdym miejscu na ziemi.
Niestety wiele godzin spędzonych przed monitorem nie pozostaje obojętnych dla naszego zdrowia, w szczególności dla wzroku. Wprowadzenie drobnych korekt, świadoma zmiana przyzwyczajeń i zadbanie o odpowiednią przestrzeń do pracy może zapewnić nam zdrowie i dobry wzrok na lata. 

Czy jestem narażona/y? 

Kliknij i rozwiąż test! 

Kliknij i rozwiąż test! 

Udostępnij

Osoby najczęściej narażone na cyfrowe zmęczenie wzroku

Zobacz, czy jesteś jedną z nich?